Educația financiară pentru copii reprezintă încă un subiect controversat al zilelor noastre. Copilul manifestă foarte devreme interesul pentru acest subiect, iar părinții contribuie mai mult sau mai puțin conștient la dezvoltarea relației cu banii a copilului lor. Studiile arată faptul că încă de la vârsta de trei ani, copiii sunt capabili să înțeleagă ce înseamnă a cheltui și a economisi. De asemenea, studiile au arătat că obiceiurile financiare se formează până la vârsta de șapte ani, părinții fiind un model pentru copii cu o mare influență asupra acestor obiceiuri. Cred cu tărie că educația financiară este un instrument extrem de util în bagajul pentru viață al copilului, iar aceasta trebuie începută la vârsta preșcolarității de către părinți, bunici, educatori. Acest lucru înseamnă a învăța copilul despre valoarea banilor, despre gestionarea corectă a acestora, despre metode prin care se fac banii, cât și despre sistemul financiar-bancar.
Câteva principii și strategii pot să sprijine efectuarea corectă și eficientă a educației financiare la copil:
- Transparența cu banii familiei, fără împovărarea sau subminarea copiilor. Părinții îi pot implica pe copii în discuțiile familiei și îi pot învăța despre valoarea lucrurilor, buget, organizarea banilor, probleme cu banii, oferindu-le astfel un model și mărind capacitatea copilului de înțelegere a situației financiare a familiei.
- Cunoașterea banilor de 1 leu, 5 lei, 10 lei până la vârsta de șapte ani;
- Utilizarea jocurilor de rol (de exemplu: de-a magazinul);
- Utilizarea de jocuri financiare (de exemplu: Monopoly pentru copii);
- Amânarea recompenselor. Dezvoltarea acestei capacități la copil îl ajută să nu dezvolte probleme de comportament, să înțeleagă refuzul, să învețe faptul că uneori trebuie să aștepte până obține ceea ce dorește și că nu întotdeauna obține imediat ceea ce vrea.
- Să cunoască metodele prin care mama, tata, bunicii sau alte persoane obțin banii și că aceștia sunt limitați.
- Evitarea compensării absenței părinților prin cadouri.
- Responsabilizarea copiilor în câștigarea propriilor bani. Părinții sunt cei care ajută acest proces prin stabilirea unui plan cu diferite sarcini ce implică efort din partea copilului (de ex: îngrijirea unei plante din casă, îngrijirea animalelor de casă, strângerea hainelor, jucăriilor, etc). Astfel, copilul poate câștiga banii imediat după realizarea sarcinii sau poate fi stabilită o zi de salariu pentru copil.
- Oferirea de experiențe sociale prin care copiii să exerseze cheltuirea și economisirea banilor ( de exemplu: cumpărarea de alimente sau jucării la magazin, cumpărarea de bilete la spectacole, etc. );
- Utilizarea pușculițelor pentru bugetul personal al copilului. Pentru a ajuta copilul este indicat să folosim 3 pușculițe: una pentru nevoi/dorințe ale copilului, una pentru economisire și una pentru donație (dezvoltăm astfel comportamentul prosocial al copilului);
- Dezvoltarea unui comportament responsabil față de bani prin stabilirea de obiective. Acest lucru poate fi realizat în joacă sub forma unei structuri de diamant: cel mai important, important, mai puțin important, deloc important;
- Să fie lăsat copilul să ia decizii singur, învățând din propriile greșeli.
- Utilizarea poveștilor;
- Să i se vorbească copilului despre modul în care părintele ia decizii financiare (de exemplu: când se află la cumpărături);
- Să fie ajutat copilul să numere banii strânși;